na jakich warunkach można zwrócić zakupy internetowe
źródło: dollarphotoclub

Strona główna / Czy mogę zwrócić zakupy internetowe?

Czy mogę zwrócić zakupy internetowe?

Choć zmiany w przepisach dotyczące zwrotów internetowych zakupów weszły w życie w grudniu 2014, część internautów wciąż ma wątpliwości co do swoich praw w tej kwestii.

Sklepy internetowe w zawrotnym tempie przyciągają masy klientów, którzy wcześniej preferowali tradycyjne formy robienia zakupów. Dlatego prawo konsumentów kupujących towary/usługi przez internet jest wciąż dostosowywane do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Zakupy przez internet są obciążone większym ryzykiem niż te kupione osobiście, bo klient nie ma bezpośrednio możliwości oceny cech i wartości wybieranego produktu. Dopiero po otrzymaniu przesyłki może mieć pewność, czy o właśnie o to mu chodziło. Obśmiewanie otrzymanych produktów niezgodnych z opisem zyskuje coraz więcej zwolenników w różnych mediach społecznościowych

Zgodnie z prawem, konsument ma 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez internet. Nie musi on przy tym podawać przyczyny zwrotu. Nie musi również za nic dodatkowo płacić. Powinien jedynie w ciągu 14 dni od zawarcia umowy lub od dnia otrzymania produktu (jeśli produktów jest kilka i są wysyłane osobno – to od dnia otrzymania ostatniego produktu) wyrazić oświadczenie o rezygnacji z zakupu/odstąpieniu od umowy. Serwis Iperfumy.pl przygotował do pobrania dla klientów już gotowy prosty formularz odstąpienia od umowy kupna. Konsument musi również przed upływem tego terminu odesłać produkt do nadawcy.

Dokładnie taki sam czas przysługuje sprzedawcy na zwrot klientowi płatności – z tym że 14 dni zaczyna się tu liczyć od momentu otrzymania oświadczenia od klienta o odstąpieniu od umowy. Sprzedawca może wstrzymać się ze zwrotem klientowi środków do chwili otrzymania z powrotem produktu lub do chwili otrzymania od klienta dowodu wysłania produktu (ważniejsze co będzie pierwsze). Niektóre sklepy internetowe, jak np. odzieżowy Answear.com, wydłużają czas na zwrot towaru do 30 dni (tyle samo czasu oferują stacjonarne sklepy z ubraniami).

Co do środka płatności – przy zwrocie powinien on być taki sam jak ten wykorzystany do zakupu, chyba, że klient wyraźnie zgodził się na inną formę.

Ważne! To konsument jest zobowiązany do opłacenia kosztów dostawy zwrotu – ALE – jeśli sprzedawca nie poinformował go o tym, to sam poniesie taki koszt. Jeśli jednak klient wybrał nie najtańszy dostępny sposób dostawy zwracanego produktu – to sprzedawca nie musi mu zwracać różnicy do tej droższej kwoty dostawy.

Od tych ogólnych zasad jest kilka zdroworozsądkowych wyjątków – np. inaczej postępuje się w przypadku sprzedaży produktów o krótkim terminie ważności itd. Duże portale oferujące sprzedaż, jak np. Allegro.pl, krok po kroku wyjaśniają na swoich stronach zasady zwrotu towarów.

I oczywiście nie uda się odstąpić od umowy konsumentowi, jeśli produkt, który zwraca, ma zmniejszoną wartość wynikającą z jego użytkowania.

Agata Jagielska
Dziennikarka z zainteresowaniem obserwująca aktualne wydarzenia. Związana z mediami elektronicznymi i blogosferą.