Rejestracja Ruchu poza UE 2016 rok
Ilustracja: canstockphoto

Strona główna / Wyjedziesz z UE – będziesz spisany

Wyjedziesz z UE – będziesz spisany

Na temat nowych rozwiązań w sprawie walki z międzynarodową przestępczością w Unii Europejskiej zdążono się dogadać jeszcze przed Nowym Rokiem 2016. Wkrótce wejdą w życie postanowienia tych ustaleń w postaci rejestru danych pasażerskich.

Regulacje, które zaczną obowiązywać, były negocjowane już od kilku lat. Przyspieszenie ich zaakceptowania przez rządy krajów członkowskich UE wiąże się z ostatnimi wydarzeniami we Francji. W listopadzie 2015 r. w wyniku kilku równoczesnych zamachów terrorystycznych zginęło tam 129 osób.

Nowe przepisy zobowiążą linie lotnicze do dzielenia się zbieranymi zwykle informacjami o przewozach pasażerów z poszczególnymi państwami UE. Chodzi nie o wszystkich podróżnych, lecz tych, którzy przekraczają granice wspólnoty europejskiej, opuszczając jej terytorium lub wjeżdżając do któregoś z państw.

Władze państw członkowskich mogą również – jeśli chcą i to zgłoszą – zbierać dane pasażerów linii lotniczych, którzy przemieszczają się wewnątrz UE oraz tych, którzy korzystają z lotów krajowych.

Dyrektywa UE ogranicza cele wykorzystywania tych danych do kilku ściśle określonych. Chodzi oczywiście o zapobieganie aktom terroryzmu i innym ciężkim przestępstwom, jak np. handlowi ludźmi czy przemytowi broni.

Jakie konkretnie dane dostaną się pod lupę służb? Są to trzy rodzaje informacji: po pierwsze – dane kontaktowe pasażera i wybrany przez niego sposób płatności; po drugie –  informacje o bilecie, tzn. numer, destynacja lotu i trasa, jaką pokonujemy po drodze; po trzecie – informacje na temat bagażu.

Ze względu na kontrowersje związane z możliwością naruszania prywatności pasażerów, dyrektywa wprowadza szereg zabezpieczeń ograniczających dostęp do zbieranych danych. Całkowity czas przechowywania informacji wynosi 5 lat. Ale już po pół roku następuje ich anonimizacja, uniemożliwiająca identyfikację danych z konkretnym pasażerem. Na ponowne odtajnienie tożsamości podróżnego służby będą musiały uzyskać zgodę odpowiednich organów. Poza tym po dwóch latach od wprowadzenia w życie przepisów, ich stosowanie zostanie zweryfikowane pod kątem jakości ochrony prywatności pasażerów.

Formalne głosowanie nad przyjęciem dyrektywy ma się odbyć na początku 2016 r. Jednak wśród wielu polityków zaangażowanych w sprawę budzi ona wciąż wątpliwości związane z ograniczaniem wolności obywatelskich.

Agata Jagielska
Dziennikarka z zainteresowaniem obserwująca aktualne wydarzenia. Związana z mediami elektronicznymi i blogosferą.