zmarnowane wakacje - pozew przeciwko biuru turystycznemu Papug
Ilustracja: canstockphoto

Strona główna / Zmarnowane Wakacje

Zmarnowane Wakacje

Jest lipiec, prawie połowa wakacji, aura za oknem nie zachęca do wypoczynku nad Bałtykiem czy na Mazurach, stwierdzasz więc może wakacje zagraniczne? Pewna pogoda, luksusowe hotele, nowe ciekawe miejsca, inna kultura, dobre jedzenie cena też nie wiele wyższa niż w Polsce, dlaczego by więc nie polecieć do innego kraju? Idziesz do biura podróży w którym pracownik zapewnia cię, że ma w ofercie wspaniały hotel w którym z pewnością wypoczniesz z całą rodziną, w spokojnej turystycznej miejscowości i ponadto w ofercie last minute więc w bardzo atrakcyjnej cenie. Zachęcony wizją roztaczaną przez pracownika biura podróży kupujesz wycieczkę i już za kilka dni meldujecie się na lotnisku.

Przylatujecie do wybranej lokacji i tu zaczyna się koszmar. Po przyjeździe okazuje się, że miejsce w hotelu nie zostało zarezerwowane, a do rezydenta nie można się dodzwonić. Po wielu godzinach oczekiwania przewożą was do hotelu Y zamiast do wykupionego hotelu X. Standard w hotelu Y jest o wiele niższy niż obiecywało to biuro podróży, pokój jest mniejszy, brudny a w łazience jest grzyb. Po zgłoszeniu swoich uwag następnego dnia przenoszą was do innego pokoju, który wciąż nie jest zgodny z umową. Ponadto hotel w którym was zakwaterowano nie znajduje się w spokojnej turystycznej miejscowości, a w sercu ogromnej imprezy trwającej całą dobę. Strach wyjść z dziećmi na ulicę.

Pomimo licznych monitów do rezydenta nic nie da się zrobić gdyż jest środek sezonu i wszystkie hotele są zarezerwowane. Spędzasz więc swój upragniony urlop z rodziną w koszmarnych warunkach i zamiast się zrelaksować wracasz do Polski jeszcze bardziej zestresowany niż przed urlopem.

Oczywiście nie każde wakacje kupione w biurze podróży muszą się skończyć w ten sposób i rzadko kiedy taki scenariusz ma miejsce, jednak w przypadku wystąpienia takich okoliczności warto wiedzieć jakie ma się prawa.

Kluczowe znaczenie w tym wypadku mają przepisy Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz.U. 1997 Nr 133 poz. 884 ze zm.)

Bardzo ważne jest aby na wakacje oprócz okularów przeciwsłonecznych i kremu z filtrem zabrać ze sobą umowę w której będziesz miał jasno określone w jaki sposób zgłaszać nieprawidłowości.

Co powinieneś zrobić stwierdzając nieprawidłowości takie jak opisane powyżej lub inne? Przede wszystkim powinieneś niezwłocznie zawiadomić przedstawiciela biura podróży, najczęściej będzie to rezydent, o tym, że warunki w jakich cię zakwaterowano odbiegają od tych zagwarantowanych umową. Przedstawiciel biura podróży powinien podjąć niezbędne kroki aby warunki zakwaterowania były zgodne z umową. Co bardzo ważne nie może on żądać od was dodatkowych opłat za to, że znajdzie dla was zakwaterowanie zgodne z umową.

Nawet jeśli przedstawiciel biura podróży po dniu lub dwóch pobytu znajdzie dla Was hotel o zadowalającym was standardzie na tym nie kończą się wasze prawa.

Po powrocie z wakacji macie 30 dni na to aby złożyć do biura podróży reklamację w której wskażecie uchybienia w sposobie wykonania umowy oraz przedstawicie swoje żądania.

Typy żądań mogą być dwa a mianowicie odszkodowanie i zadośćuczynienie. Co dokładnie znaczą te pojęcia i czym się od siebie różnią? Z odszkodowaniem mamy do czynienia wtedy gdy ucierpiał nasz majątek, gdy zapłaciliśmy za coś a gdyby umowa była wykonana prawidłowo nie ponieślibyśmy tych kosztów. Co ważne wydatki takie muszą być udokumentowane.

Czym jest natomiast zadośćuczynienie? Zadośćuczynienie należy nam się wtedy gdy ponieśliśmy szkodę niematerialną, czyli jak w przypadku opisanym powyżej doznaliśmy stresu związanego z zakwaterowaniem w kiepskich warunkach, zamiast cieszyć się urlopem musieliśmy dochodzić swoich praw od przedstawiciela biura podróży, nie mogliśmy wypocząć a z urlopu wróciliśmy jeszcze bardziej zestresowani niż przed nim, często jest to określane jako zadośćuczynienie za zmarnowane wakacje.

Jakich kwot możemy się domagać od biura podróży. Zgodnie z art. 11b ust. 3 ustawy o usługach turystycznych organizator turystyki może ograniczyć swoją odpowiedzialność do dwukrotności ceny jaką zapłaciliście za wycieczkę. Czyli jeśli za wakacje zapłaciliście 5 000 zł łączna kwota jakiej możecie żądać od ubezpieczyciela to 10 000 zł. Jest to kwota łączna jakiej możemy żądać w sumie z tytułu odszkodowania i zadośćuczynienia.

W przypadku gdy biuro podróży nie uwzględni waszej reklamacji w całości ma ono obowiązek szczegółowo uzasadnić swoje stanowisko. Bardzo często biura podróży nie uwzględniają roszczeń klientów w całości ale proponują zniżkę na następne wakacje w niewielkiej kwocie.

Jeśli kwota ta was nie zadowala możecie dalej negocjować z biurem podróży pisząc kolejne pisma. Istnieje możliwość, choć zdarza się to rzadko, że biuro podróży uwzględni w całości wasze żądania.

Jeśli jednak, pomimo negocjacji, dalej nie jesteście zadowoleni z zaproponowanej przez biuro podróży kwoty i macie dość determinacji możecie skierować pozew do sądu przeciwko biuru podróży.

Życzymy wam abyście nigdy nie musieli korzystać z uwag zamieszczonych w tym artykule, jednak gdyby taka sytuacja miała miejsce warto znać swoje prawa. Tymczasem życzymy Wam samych udanych urlopów w hotelach zgodnych z umową.

Małgorzata Durlej-Piotrowska
Adwokat. Specjalista prawa nowych technologii. Miłośniczka puzzli, łamigłówek i gotowania. Opiekun działu pomocy prawnej Papug.pl