Znani producenci słodyczy sprawy sądowe niewolnicza praca
Ilustracja: canstockphoto

Strona główna / Znani producenci słodyczy przed sądem. Niewolnictwo dzieci.

Znani producenci słodyczy przed sądem. Niewolnictwo dzieci.

We wrześniu 2015 r. kilka „słodkim” firmom zostało pozwanych do sądu za wykorzystywanie niewolniczej pracy dzieci (Zachodnia Afryka – światowe zagłębie kakao). Konsumenci oczywiście nie byli informowani o takim pozyskiwaniu składników do produkcji. Dzieci 11-16-letnie (i młodsze) były więzione na farmach, na których pracowały po 80-100 godzin w tygodniu (za darmo), czyli na ponad 2 etaty.

Oskarżone firmy to: Hershey (największy północnoamerykański producent czekolady), Mars (krzepi), Nestle, Kraft i ADM Cocoa (światowej klasy producenci żywności), Godiva i Fowler’s Chocolate (amerykańscy liderzy produkcji wykwintnej czekolady). Czy to znaczy, że nikt nie kontroluje przedsiębiorców korzystających z pracy mieszkańców biednych regionów pod kątem ich wyzyskiwania? Kontroluje, ale okazuje się, że przepisy przepisami, a kto ma lepszych prawników – postawi na swoim.

W 2001 r. projektowano ustawę pozwalającą Amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA) wprowadzenie na opakowaniach oznakowania, komunikującego klientom, ze dany produkt jest wolny od niewolnictwa – „slave free”. Niestety przemysł kakaowy był w stanie zatrzymać jej uchwalenie przez obietnice samodzielnego rozprawienia się z niewolnictwem dzieci w przeciągu kilku lat (który to termin wielokrotnie przekładano). Obecnie ustalono kres niewolnictwa na 2020 r. Myślicie, że liczba dzieci-niewolników w tym czasie zmalała? Nic podobnego – wzrosła do 2014 r. o ponad połowę (w porównaniu do 2009 r.).

Śmieszne czy przerażające? Tymczasem nie od dziś wiadomo, że najlepszym regulatorem uczciwości sprzedawców jest reakcja konsumentów, czyli spadek zysków. Skąd – jako konsumenci – mamy wiedzieć, kto gra uczciwie? Informują nas o tym rozmaite organizacje pozarządowe, m.in. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie (prowadząca ranking marek pod kątem ich uczciwego traktowania ludzi i przyrody), grupy na portalach społecznościowych podpowiadające, gdzie kupić np. ubrania Fair Trade, itp. Są wreszcie certyfikaty Fair Trade umieszczane na niektórych sprawdzony produktach.

Silne oddziaływanie organizacji pozarządowych i ich wpływ na konsumentów sprawiło, że udało się wyeliminować zatrudnianie dzieci młodszych niż 15 lat w odzieżowych fabrykach w Azji. A jak będzie z kakaowymi terrorystami?

Agata Jagielska
Dziennikarka z zainteresowaniem obserwująca aktualne wydarzenia. Związana z mediami elektronicznymi i blogosferą.