W zależności od tego, do jakiej firmy oraz na jakie stanowisko aplikujemy pracodawca może otrzymać nawet do 250 CV. Po przejrzeniu kilkudziesięciu z nich nadesłane dokumenty mogą nie być przeglądane z należytą uwagą. Między innymi z tego powodu powinniśmy zadbać o najlepsze możliwe CV. Co i jak napisać w CV?

Prosto i przejrzyście

Dobre CV jest łatwe proste i przejrzyste. Pracodawca nie poświęci cennego czasu na próby zrozumienia zbyt rozbudowanego lub niejasnego dokumentu. Jest to naczelna zasada, którą należy się kierować w czasie przygotowywania CV. Oznacza to, że informacje zawarte w CV muszą być wartościowe i przydatne na interesującym nas stanowisku pracy. Można to zrobić jedynie poprzez wcześniejsze skrupulatne zapoznanie się z ofertą pracy.

Co powinno zawierać każde CV

Niezależnie od tego, na jakie stanowisko aplikujemy każde CV musi zawierać szereg podstawowych informacji. Są to:

– imię i nazwisko,
– piastowane stanowisko lub zawód,
– informacje kontaktowe (nr telefonu oraz profesjonalny e-mail),
– podsumowanie zawodowe,
– zwięzły i treściwy opis piastowanych stanowisk i obowiązków,
– najważniejsze (z perspektywy pracodawcy) umiejętności,
– inne informacje mogące być wartościowe dla pracodawcy, jak kursy, szkolenia, referencje,
– klauzula zezwalająca na przetwarzanie danych osobowych.

Podsumowanie zawodowe – czym jest?

Duża część osób zastanawiająca się co i jak napisać w CV nie do końca wie czym jest podsumowanie zawodowe. Najprościej rzecz ujmując jest to zwięzły opis nabytych w toku edukacji i pracy zawodowej kompetencji, umiejętności, czy też osiągnięć. Zwróć, aby były one ważne w kontekście stanowiska, na jakie aplikujemy.

W czasie pisania CV

Pamiętaj, że każdy pracodawca poszukuje konkretnych informacji. Nazbyt ogólne opisy niedające mu realnej wiedzy na temat naszych kompetencji nie są wartościowe. Ogólne informacje jak „praca z klientem” nie będą uwzględniane przez pracodawcę. Zamiast informowania, że zajmowaliśmy się przykładowo sprzedażą lepiej napisać, iż zwiększyliśmy sprzedaż o określony procent. Bądź konkretny i precyzyjny.

Pamiętaj, że przejrzystość dokumentu uzyskujemy nie tylko przez zawarcie konkretnych informacji, ale również poprzez odpowiednie formatowanie dokumentu. Nie możemy pozwolić sobie na jednolity blok tekstu, W czasie pisania należy stosować interlinię, nagłówki sekcji, wypunktowania, czy też pogrubienia. Wszystko to przyczyni się do lepszej przejrzystości dokumentu. Oczywiście w CV nie może znaleźć się żaden błąd ortograficzny.